Gdzie znajdują zastosowanie folie metalizowane?
Przygotowanie części materiałów drukowanych wymaga nadania im wyjątkowo atrakcyjnego wyglądu. Okaże się to konieczne przede wszystkim w przypadku opakowań czy okładek książek, ale również, gdy chodzi o ulotki reklamowe i foldery. Poza umiejętnym wyborem użytego kartonu lub papieru, a także zastosowaniem profesjonalnego projektu graficznego do uzyskania spektakularnego rezultatu mogą posłużyć rozmaite materiały dodatkowe.
Jednym z gwarantujących doskonałe efekty jest folia metalizowana do uszlachetniania druku. Przekonajmy się, jaka jest jej specyfika i możliwości użycia.
Czym jest folia metalizowana?
Folie metalizowane powstają z cienkiej warstwy tworzywa sztucznego o wysokiej przezroczystości oraz odporności na zmianę rozmiarów, na której została napylona warstwa odpowiedniego metalu albo barwnika mającego pożądany w danej sytuacji kolor. Do najczęściej używanych należą folie o kolorze srebrnym, miedzianym i złotym, stosuje się też jednak kombinacje w innych zabarwieniach. Materiał ten jest następnie pokrywany klejem, który umożliwia trwałe związanie z podłożem. W zależności od konkretnego zastosowania foliowanie może się odbywać na zimno lub na gorąco. Część folii jest przeznaczona do tzw. hot-stampingu, przy którym możliwe jest pokrywanie jedynie fragmentu podłoża, a tym samym tworzenie rozmaitych kształtów geometrycznych lub napisów. Wymaga to jednak przygotowania specjalnych matryc silikonowych oraz użycia przeznaczonego do tej technologii urządzenia.
Gdzie korzysta się z folii metalizowanych?
Folie metalizowane najczęściej uatrakcyjniają wygląd opakowań produktów luksusowych – przede wszystkim drogich kosmetyków i ekskluzywnych alkoholi. Spotyka się je także na pudełkach ze sprzętem RTV i AGD oraz elektroniką. Trafia również na foldery reklamowe i wizytówki. Często służy do zdobienia okładek książek. Zdarza się, że folie metalizowane są nakładane na metki ubrań czy obuwia.